Sfery działań,
problematyka |
Formy realizacji, problemy plastyczne |
Cele poznawcze, wychowawcze |
Zagadnienia dotyczące rysunku i barwy |
1. Kreska jako wyznacznik kształtu, przestrzeni; faktury, waloru, zastosowanie różnych technik: tusz, ołówek, patyk, flamaster, piórko, węgiel drzewny
2. Barwa jako środek ekspresji i nastroju, kontrasty barwne, nasycenie barw, relatywność barw, kontrast światła i cienia, symbolika barw, wpływ światła na barw |
1. Kształcenie umiejętności posługiwania się kreską, różnicowanie kreski, rysunek jako zapis pomysłu plastycznego poprzedzającego dzieła malarskie, rzeźbiarskie, architektoniczne, rysunek jako samodzielne dzieło plastyczne, rysunek jako pierwotny zapis uczuć i emocji.
2. Uwrażliwienie na kolor, zestawienia barwne, emocje związane z kolorami, wyrażanie uczuć, emocji poprzez barwę, rozwijanie wyobraźni plastycznej i eksresji. |
Zagadnienia dotyczące kompozycji |
Kompozycja jako organizacja płaszczyzny, równowaga w kompozycji, malarstwie i rysunku, statyka i dynamika w kompozycji, rytm, symetria, kompozycja abstrakcyjna i kompozycja z dominantą, kontrast w kompozycji |
Umiejętność organizowania płaszczyzny, umiejętność odróżniania dobrej od złej kompozycji |
Zagadnienia dotyczące grafiki |
Cechy typowe dla grafiki, rodzaje technik graficznych, ćwiczenia graficzne: monotypia, kalkografia, linoryt, stemple z kartofla, odbijanie rąk, liści |
Zapoznanie studentów z różnymi technikami graficznymi, historią grafiki, uświadomienie studentom jaki wpływ miała grafika na rozwój kultury, rozwijanie wyobraźni i możliwość wypowiadania się, zdolność przewidywania efektów graficznych |
Zagadnienia dotyczące rzeźby |
Bryła jako środek wypowiedzi plastycznej, dzieło trójwymiarowe, formy rzeźbiarskie, zgodność formy z treścią, papieroplastyka, rzeźba w glinie, mydle, wosku, kredzie, plastelinie, relief, płaskorzeźba |
Rozwijanie wyobraźni przestrzennej, zapoznanie studentów z technikami i materiałami rzeźbiarskimi, kształcenie umiejętności manualnych, uwrażliwienie na formę |
Zagadnienia związane z elementami historii sztuki |
Prehistoria: plama, kreska, faktura w sztuce prehistorycznej
Starożytny Egipt: architektura, malarstwo, monumentalność, kanon postaci ludzkiej
Sztuka nowożytna: impresjonizm, kubizm, dadaizm, surrealizm, abstrakcjonizm |
Zapoznanie studentów z dziedzictwem kulturowym dawnym i współczesnym, rozbudzenie zainteresowania sztuką, wykształcenie potrzeby i nawyku włączenia sztuki we własne życie przez obecność w muzeach i galeriach, wykształcenie postawy otwartej wobec nowości, kształcenie wrażliwości estetycznej. |
Udział studentów w konkursach plastycznych |
„Najpiękniejsze miasta nad Wisłą”- konkurs organizowany przez Ognisko Pracy Pozaszkolnej „Żoliborz”
„Magiczne miejsca, legendy Warszawy”- konkurs organizowany przez Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej
Konkurs na projekt plakatu o „Nieagresji” i „Pomaganiu”- Fundacja Kronenberga
„Szlachetne idee Benedykta Dybowskiego”- Ognisko Pracy Pozaszkolnej „Żoliborz” |
Pobudzenie wiary w siebie, sprawdzenie swoich umiejętności, zapoznanie z urokami własnego kraju i wartościami ogólnoludzkimi, dobro, pomaganie innym |
Organizowanie wystaw plastycznych |
1. Eksponowanie ciekawych i wartościowych prac studentów
2. Bal Mikołajkowy dla dzieci |
1. Zachęcenie do intensywnej pracy, uwrażliwienie na elementy wartościowe w pracach plastycznych
2. Uwzględnienie potrzeb rozwojowych dzieci.
Stworzenie miłej, bezpiecznej atmosfery sprzyjającej zabawie, oczekiwaniu na niespodziankę. |
Zapoznanie się z literaturą związaną z wychowaniem plastycznym |
W. Lam: „Sztuka dziecka i jej naturalny rozwój”
H. Semenowicz: „Nowoczesna szkoła francuska technik Freineta”
S. Popek: „Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży”
R. Gloton, C. Clero: „twórcza aktywność dziecka”
A. Trojanowska: „Dziecko i plastyka” |
Terapeutyczne i reedukacyjne znaczenie sztuki, rozwijanie wyobraźni, ekspresji, obserwacji u dzieci.
Umiejętność wyrażania uczuć wpływ sztuki na rozwój uczuciowy, umysłowy, emocjonalny dziecka.
Wychowanie estetyczne, uwrażliwienie na estetykę najbliższego otoczenia, wykształcenie naturalnych potrzeb aktywności twórczej i ekspresji własnej |
|
|
|